tisdag 26 juni 2007

Antikvariat August - antikvariskt och tingeltangel i Blå Tornet

Har jag förstått det rätt ska Strindbergs förnamn uttalas "Ågust". Inte för att den kunskapen hjälper nämnvärt på Antikvariat August i Blå tornet, misogynikerns gamla hemvist längst upp på Drottninggatan. Här verkar man mer och mer ha gått över till presentböcker av Nicotext-snitt istället för Strindberg. Jag uppskattade att 25 % av utbudet bestod av böcker mer producerade för soffbordet, än för att faktiskt läsas.

Bland det antikvariska fanns dock en del begärligt. Så vidare dyrt var det inte heller, om man betänker att antikvariatet ligger på Drottninggatan, med dess hyror. Fast det var ju rea, "allt ska bort".

Utvecklingen mot nyare presentböcker är nog ett tidens tecken i just denna del av Stockholm. Drottninggatan är tingeltangelfierad sedan lång tid tillbaka och kan gott mäta sig med Kiviks marknads utbud av generiskt kitsch. Inget ont om Kiviks marknad dock, där har skräpet i alla fall kulturhistoriska anor.

Men varför klaga och gnälla som en magsjuk gammal gubbe? Antikvariat August försedde mig med flera böcker jag ville ha, för ett billigt pris. "The Wordsworth Thesaurus of Slang", "Etymological English Dictionary", "Nu dog du: Bombernas århundrade", "Ord mot ordningen: Farliga skrifter, bokbål och kättarprocesser i svensk censurhistoria" samt "The Sea Dogs: Privateers, Plunder and Piracy in the Elizabethan Age". Allt för 100 kronor, på grund av att de rensade ut lagret för att få plats med nya böcker.

Utbud: -
Pris:
Tillgänglighet:
(Tänk på att jag inte vet hur priset är i vanliga fall, eftersom det var rea när jag var där. Utbudet var på väg att förändras, så därom har jag inte heller speciellt bra koll.)

Antikvariat August
Drottningg. 85 (Blå Tornet)

Klassificeringskriterier
Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: