söndag 20 maj 2007

Antikvariatrecensioner

Går mycket på antikvariat och tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Skriver en del om det som personligen intresserar mig - är oftast mest intresserad av böcker på engelska, då jag vill läsa på originalspråket. Försöker också kommentera en del annat och alltså göra min recension förment objektiv.

Jag kommer att använda Guide Michelins klassificeringssystem med stjärnor. Systemet är ju egentligen avsett för restaurangbedömning, men jag tycker att det även skulle kunna passa för antikvariat. Grovt sett innebär klassificeringen följande:

= värd ett stopp om man passerar


= värd en omväg


= värd en egen resa



Hur detta riktigt går ihop med de tre kategorierna jag valt - utbud, pris och tillgänglighet - är kanske inte så lätt att definiera på något objektivt, vetenskapligt acceptabelt sätt. Men som personlig reflektion fungerar det bra.

Vad gäller tillgänglighet utgår jag ifrån Alvik i Stockholm, så för andra kan ju tillgängligheten vara betydligt bättre beroende på utgångsläge. Men lite av tillgänglighetskriteriet bygger på hur lätt det är att ta sig dit ifrån närmaste T-banestation. Om där är många andra bokstopp i närheten kan antikvariatet vara värt en resa även om det är lite mer otillgängligt.

Jag kommer inte att bara begränsa mig till rena antikvariat, utan inkluderar även second hand-butiker, bokmarknader eller andra ställen som säljer böcker lite ad hoc.

Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

http://booksondemand.e-butik.se/?artnr=1040

Christian sa...

Tydligen gör Kent Niemi reklam här för sin bok IndianHopparSteg. I o m att det är en booksondemand-produkt, m a o egen utgivning, kan jag väl gå med på lite reklam.
Men jag har ingen aning vad boken handlar om, och inte blir man speciellt klokare av texten på hemsidan, så jag kan inte rekommendera den själv.
Lycka till, Kent.

Anonym sa...

inge fara... jag fattar knappt själv nått av boken...