måndag 18 juni 2007

Rönnells - ett klassiskt antikvariat

För sju-åtta år sedan hade Rönnells hela Palme-utredningen för 2000 kronor. 9000 sidor, om jag inte missminner mig. Retar mig fortfarande på att jag inte köpte den - snacka om nörd-varning för en Palmemords-"freak" som mig.

Rönnells är enligt mitt förmenande Stockholms näst bästa antikvariat efter Alfa. Att de kommer tvåa är endast för att Alfa har ett större sortiment. Med anor från 1929 har Rönnells bra utbud, är lätt att hitta i och har okej priser på pocket.

Vissa tycker att att både Alfa och Rönnells är dyra i jämförelse med andra antikvariat. Jag tycker att det är fel att se det så. De har båda utbud för de flesta plånböcker och framförallt är deras utbud en service som gör att det kostar lite mer.

Dessa antikvariat har alltså mycket större lager. Det innebär högre kostnader, men också möjligheten att hitta en speciell bok när kunden är ute efter något specifikt. Det finns dyrare antikvariat med betydligt sämre utbud i Stockholm. Givetvis kan de inte konkurrera med t ex Stadsmissionen eller Röda Korset vad gäller priset, å andra sidan måste man vara medveten om att dessa organisationer inte har någon inköpskostnad på böckerna.

Det är mycket lätt att finna vad man söker hos Rönnells. Antikvariatet ligger centralt på Birger Jarlsgatan och kan med fördel kombineras med ett besök på Hedengrens i Sturegallerian. Rönnells är tre våningar böcker och de har både "bruksböcker" och rena samlarobjekt. Missa inte den stora välsorterade källaren. Ett stort plus för science fiction-fantasterna är att sf/fantasy har egna hyllor, så att de slipper leta bland all annan skönlitteratur.

Utbud:
Pris:

Tillgänglighet:


Rönnells Antikvariat
Birger Jarlsg. 32
Öppet: Mån-fre 10-18, lör 11-15.
Klassificeringskriterier
Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: