onsdag 9 maj 2007

Måndagens skörd

Efter bokbytarträffen arrangerad av bokhora tänkte jag redovisa mina fynd. Träffen var som tidigare sagt inte bara trevlig, utan även givande bokmässigt sett. Hade med mig tjugo böcker, mest översättningar till svenska. Har tidigare i år rensat ut engelska böcker översatta till svenska då jag bestämt mig för att jag aldrig kommer läsa dem annat än på originalspråket.

Bodde i Afrika två år i början av 2000-talet. Vi var nog inte mer än sammanlagt tio svenskar i hela Sierra Leone vilket innebar försumbar möjlighet att prata svenska. Det var alltså engelska konstant, eller t o m krio ibland. Efter att ha läst, skrivit, talat, levt på engelska har jag blivit mer känslig för översättningar. Har en ovana att "översätta tillbaka" texten från svenska till engelska. Jag sitter alltså hela tiden och undrar hur meningen var formulerad från början - mycket irriterande!

Igår plockade jag därför med mig översättningar av Salman Rushdie, Michael Ondaatje, Ray Bradbury, Charles Bukowski, Rose Tremain, J. D. Salinger, Aldous Huxley, Lawrence Norfolk, Jack Kerouac, Robert M. Pirsig, Arnaldur Indridasson, Leif Davidsen samt Oscar Hijuelos. Lite svenskt slank också med: Kerstin Ekman, Tomas Tranströmer, Torgny Lindgren, Hans Alfredsson och Björn Fontander.

Lemprières lexikon av Norfolk som jag gjorde mig av med oläst, hade jag nu turen att hitta på engelska. Nordisk skönlitteratur var det gott om, och jag kom över Hanteringen av odöda, Stockholmssägner, De galnas hus och Breven av Håkan Anderson. Lite Afrika-anknytning hittade jag i Lennart Hagerfors "Längta hem: om ett missionärsbarn i Kongo", som jag tidigare funderat på att köpa. På engelska fick jag Caleb Carrs The Angel of Darkness. Såg senare att det var uppföljaren till The Alienist, vilken jag nog kommer att skaffa innan jag läser "sequelen". Skönlitteraturen, deckarna och skräcken kompletterades med några faktaböcker: Året om med skånsk mat & kultur, Picking Up the Pieces (kriminologi) samt The Nudist on the Late Shift and Other Tales of Silicon Valley.

Har en massa andra böcker på gång, men tog inte med mig någon då jag hade så mycket att släpa på ändå. Började därför tjuvläsa lite i Hagerfors barndomsskildring från Kongo på vägen hem - mycket lovande. Och passande - titeln på självbiografin var ju "Längta hem", vilket jag gjorde med så mycket godsaker i bagaget.

Andra bloggar om: , , , ,

3 kommentarer:

Anna sa...

Hej! Vad kul det var i måndags! Jag är oerhört stolt att vår sida är länkad (vi har inte visat den för någon än). Boken du börjat läsa var från mig, ha!

För att reda ut begreppen om Dicken: Peter George skrev boken som Kubrick baserade "Dr Strangelove" på och baserade i sin tur en ny roman på filmen, Dick uppmanades i en bisarr parafras på detta att skriva en ny bok baserad på filmen "Bladerunner" som, baserats på Dicks bok. Tyvärr dog han (du har så rätt) strax efter att "Bladerunner" filmatiserats. Herregud, det verkar ju inte klokt, och det är "Dr Bloodmoney" inte heller - men sjukt bra! Det hade jag knappast väntat. Om du har tur kan du norpa min kopia på nästa bokbyte.

Kul blogg!

karin. sa...

Kuriosa: Bradbury och Kerouac hamnade hos mig! Är sjukt nyfiken på De underjordiska.

Christian sa...

Detär ohyggligt längesen jag läste jag läste Kerouac - måste ha varit i tjugoårsåldern. (m a o två-tre år sedan:-) Kommer alltså inte ihåg ett smack av den - inte ens intrigen.