tisdag 8 maj 2007

Bytesträff samt Varför lära män läsa, när de ändå inte gör det?

Var på "bokhorornas" bokbytarträff igår kväll. Fantastiskt trevligt och givande! Vi var tretton bokmalar som gjorde oss av med lite överskott - dubletter, hyll-rens, källarvärmare och annat. Allt under under devisen "en bokhoras trash kan vara någon annans golden stash".

Inramningen till träffen var Lisas trevliga kontor/kök vid Hornstulls strand. Lisa skriver om mat, bloggar och håller föredrag samt kurser i matlagning. Försökte utnämna mig själv till "lit-pimp" under kvällen, men får erkänna att jag är en bokhora bland andra. Pimpade ut en åtta - tio böcker och horade till mig elva bättre begagnade.

Efter bytesorgien gick vi till Judith & Bertil i hjärtat av Kniv-Söder, för att skölja ner bokdammet. Förutom Lisa visade sig flera andra också blogga. Karin skriver om pocketböcker, Rebecca om sitt liv som populärkulturjunkie och Anna om sin kommande bilresa från Balkan till Iran. De arrangerande "bokhororna" bloggar även om annat - Johanna om mode och Jessica om smink.

En sak slog mig omedelbart. Jag stod ut som en katt bland hermeliner - jag var den ende mannen i sällskapet. (Bortsett från Arvid, som inte hade uppnått läsande ålder än.) Hur kan det komma sig? Är män ointresserade av litteratur, är det omanligt att bry sig om läsning, är böcker ett nödvändigt ont som män lämnar bakom sig efter att kurslitteraturen är avklarad?

Jag vägrar tro att manligt läsande begränsas till instruktionböcker i hur dvd:n fungerar. Är det så bedrövligt kan vi spara massor av pengar genom att befria alla pojkar från stora delar av skolundervisningen.

Det verkar som om senare års satsning i skolan på att få tjejer att intressera sig för matte/teknik borde kompletteras med att få grabbar att få upp ögonen för skönlitteratur. Ibland tror jag att vi skulle behöva en mer renässansmässig inställning till livet. Likt Leonardo da Vinci går det att totalt ignorera gränser mellan olika områden och ge sig hän åt allt ifrån konst till anatomi. Istället hyllar vi idag "experten" i den västerländska kulturen.

Flera nya bekantskaper under bokbytarkvällen gav dock hopp om en annat synsätt. Inte minst den bokbloggande, sminkintresserade it-konsulten Jessica - en skön blandning av teknik, flärd och kultur.

Avslutade inte kvällen förrän J&B stängde. Fick sitta 20 minuter och vänta på sista T-banan, men vad gör väl det när man har elva nya böcker i väskan? Tack "bokhoror" för detta utmärkta initiativ!

Andra bloggar om: , , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag & Johanna pratade just om hur vi skall få fler män att attendera nästa bokbyte. Alla tips emottages tacksamt!

Männen jag känner läser, och de läser skönlitt, däremot verkar de mkt måna om att behålla sina böcker, även om de inte tyckte speciellt mkt om dem. Kan det vara en anledn till det svala intresset?

Christian sa...

Det är kanske där kruxet ligger - är män kanske mer av samlarnaturer? Ser jag till mig själv stämmer det en del, i alla fall med böcker.

Ska se vad jag kan göra nästa gång, om jag kan få med mig någon. En kompis klickade på min länk till er sida med bilderna och erbjöd sig sen att följa med nästa gång. Men det var nog inte böckerna han i första hand var intresserad av, utan snarare innehavarna. ;-)

Hans Persson sa...

Jag skulle gärna komma på en sådan här träff bara den inte ligger så eländigt långt bort.

En viss samlarförmåga har jag, men jag börjar lära mig att göra mig av med böcker som jag inser att jag inte kommer att läsa/läsa om/låna ut.

Anonym sa...

Ah, om inte träffen skulle ha varit i ett annat land, hade jag mkt gärna varit med! Skulle nog ha haft en hel del att byta bort.

Eländigt att det inte finns många littbloggare i Helsingforstrakten!

Anonym sa...

Christian,

Räkna mig mig nästa gång. Detta sällskap får man inte missa :-)
Har lite gamla Applemanualer jag behöver bli av med...

Christian sa...

eric:
Gamla Applemanualer - precis vad jag gått och längtat efter! Förstår mig inte på min gamla Classic...

Anonym sa...

Ok, när är nästa träff då? Är jag inbjuden eller är två tuppar i samma hönsgård en för mycket :-)