söndag 22 april 2007

Drar du en vals, din kulturknutte?


Enligt en brittisk undersökning ljuger en av tre människor om vilka böcker de läst. Expressen listar några "klassiska" böcker eller åtminstone sånt som diskuterats eller ev. snobbats med under senare år. Så frågan är om man verkligen läst dessa böcker? Jag kunde inte låta bli, utan kollar:

1. "Jack" av Ulf Lundell.
Jodå, den lästes någon gång i de senare tonåren eller i yngre tjugoårsåldern. Ungefär samtidigt med Bukowski och Kerouacs "På drift". Det är nog någon viss ålder då, när man drömmer om ett rebelliskt utanförskap i ständigt rus. Men det gick över hyfsat snabbt för mig. (Den åldern i min "intellektuella utveckling" innefattade även att jag plågade mig igenom Sartre samt satt på café rökandes dåliga franska cigaretter.)

2. "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg.
Nej, inte om den inte tvingats på mig i skolan någon gång. Men i så fall har den inte lämnat några spår. Dock har jag under senare år läst Mobergs "Det gamla riket" och "Därför är jag republikan" med stor behållning.


3. "Hemsöborna" av August Strindberg.
Tror ej jag fick den tilldelad mig i skolan, det var snarare "Röda rummet" i för tidig ålder som förstörde Strindberg för mig. Har dock läst "Det nya riket" och "Liten katekes för underklassen", samt försökt ge mig på "Röda rummet" igen i vuxen ålder. Misslyckades även denna gång.

4. "Nässlorna blomma" av Harry Martinsson.
Nej, bevare mig väl. Dömde ut den i redan i skolan eftersom den alltid hårdlanserades som "stor arbetarlitteratur" vilket inte kunde betyda något annat än att den var "viktig" och därmed tråkig.


5. "Röde Orm" av Frans G Bengtsson.
Jodå, flera gånger med stor behållning eftersom man blir så glad av den. En höjdare!



6. Arn-böckerna av Jan Guillou.
Nja, två av tre (eller om det är fyra i serien). Men jag tappade intresset.


7. "Sagan om ringen"-trilogin av JRR Tolkien.
Bibeln! Har säkerligen läst den tre, om inte fyra, gånger. Omläst under influensaperioder. Läste dessutom om den samt "Bilbo" (The Hobbit) en gång till på engelska för ett par år sedan när filmen lanserades.


8. "Krig och fred" av Leo Tolstoj.
Har försökt men gav upp efter tjugo sidor. Problemet är att det är ett myller av människor som dessutom omväxlande benämns med förnamn repektive fadersnamn vilket förvirrar mig. Får väl se filmen ;-)


9. "Svindlande höjder" av Emily Brontë.
Nej. Kan inte ens påminna mig om jag sett eventuell film heller, eller om jag blandar ihop det med alla filmatiseringar av Jane Austens böcker.


10. "Män är från mars, kvinnor från Venus" av John Gray.
Jag skäms nästan, men svaret är ja. Läste den när "alla" pratat om den ett tag, för sisådär tio år sedan. Kommer ihåg att den hade sina poänger men att de kunde ha listats på 10-20 sidor istället för att babbelbroderas ut i en hel bok med vad som i mycket var självklarheter.

11. "1984" av George Orwell.
Ja. Och jag gillade den. Det säger jag inte för att man "måste", utan för att det är sant. Dessutom blir den bara mer och mer aktuell. Har även läst "Djurfarmen". Skulle kanske läsa om dem, fast på engelska?


12. "Lysande utsikter" av Charles Dickens.
Nej. Har heller aldrig hört talas om den. Kanske skulle jag känt igen titeln på engelska, men har absolut inte läst den på det språket heller.


13. "Harry Potter och de vises sten" av J K Rowling.
Har försökt, men den fångade inte mig. Kanske hade jag fortsatt om jag inte redan sett filmen.



14. "Jane Eyre" av (Emily är fel, ska vara:) Charlotte Brontë.
Nej, 100% bombsäkert nej. (Har så lite koll på denna sorts 1700-talschick-lit att det tagit mig över en månad att komma på att Expressen tagit fel på syrrorna.)



15. "Da Vinci koden" av Dan Brown.
Ja, och med en viss behållning. Fortsatte givetvis med "the prequel" "Angel & Demons", men vilket outhärdligt skräp!


16. "Anne Franks dagbok" av Anne Frank.
Nej, tror inte det. Att jag är osäker är nog för att man säkerligen läst ett utdrag i någon skolantologi, vilket kan lura en ibland.


Sju av sexton "klassiker" lästa (om man inräknar Arn-böckerna), plus att jag läst ytterligare två av författarna men inte just de angivna böckerna. Samt försökt mig på ytterligare två av listans böcker utan att slutföra dem. Det är helt klart lättviktarna jag inriktat mig på. Jag verkar inte vara någon kulturknutte, precis.
Flyttad från TERRA DEMENTIA, publicerad tisdag, april 03, 2007
Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: