söndag 22 april 2007

VSKG - några riktiga guldkorn

Jag arbetar mig bakåt bland påskens händelser och konstrundor. I lördags körde Jesper, brorsan och jag ut för att se två olika rundor – Västra Skånes Konstnärsgille (VSKG) samt Konstrundan Mittskåne. Vi började med VSKG på Kulturforum i Esarp för att se vilka konstnärer som var värda att se.

Rofylld tavla av Stig Espe Olsson
Strax bredvid hade Stig Espe Olsson en utställning i sitt hem i Äspet. Förutom att han målade oerhört bra var även priserna ej så höga som man skulle kunna tro. Bilderna innehöll nästan inga människor, fanns det någon med var de oftast bakifrån och på cykel. Olsson målar snarast meditativa, rena tavlor som blickar ut mot landskapet.

Ett mycket köpvärt stilleben av Bo Markenholm
Ett stenkast från Äspet ställde Bo Markenholm ut i Genarp. Detta var det måleri jag var mest imponerad av under hela dagen. Rena stilleben av frukt i plastpåsar kanske inte låter så upphetsande, men skickligheten i måleriet var överväldigande. Precis som Stig Espe Olsson var Markenholms priser humana – prissättningen låg på mellan 2000 och 5000.

Stora Nygatan av Johan Ramberg
Vi fortsatte söderut till Häckeberga g:a skola. Brorsan ville se akvareller av Johan Ramberg. Av vad man kan se på hemsidan verkar Ramberg intressant. Men det verkade som om han antingen hade låtit köpare ta med sig tavlorna direkt, inte varit så produktiv eller inte fortsatt i tidigare stil. Det var lite tunt med tavlorna, och personligen blev jag inte så hemskt imponerad.
Mustigt måleri av Conny Nyström
På Häckeberga g:a skola huserade även Conny Nyström. Hans tavlor var svulstiga och mustiga, men jag gillar lite ”slabbmåleri” ibland och tyckte ändå att de hade något ljus i sig som appellerade. Tror dock inte att mina två reskamrater var vidare förtjusta.

På väg mot Konstrundan Mittskåne ville brorsan se på keramik och vi dök in hos Margareta Bourelius i Löberöd. Hela produktionen doftade sextiotal, det kändes som man hade sett keramiken på loppmarknader. Jag försökte ta mig ut från utställningen så fort det överhuvudtaget var möjligt. Detta stopp får min bror Fredrik helt och hållet ta på sig, jag hade inget med det att göra.

Flyttad från TERRA DEMENTIA, publicerad fredag, april 13, 2007Andra bloggar om: , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är sant att jag gillar keramik. Dock inte all sådan! Och om vi hade tittat efter i VSKG-katalogen så hade vi aldrig stannat till på det nämnda keramikstället. Faktum var att det var Christians o Jespers idé. Detta missriktade försök att behaga mig misslyckades dock skändligen o nu försöker Christian få det till att det hela var min idé!

Ibland chansar man på en konstrunda och går bara in någonstans. Det kan leda till att man blir glatt överraskad, att man inte blir berörd överhuvudtaget eller att man, som i detta fall, försöker ta sig ut därifrån så fort som möjligt utan att vara oartig.

Fredrik

Christian sa...

Nu försöker han skylla ifrån sig.
1. Det var Fredrik som ville se keramik.
2. Jesper och jag ville bara vara honom till lags, så därför blev det som det blev.
3. Ergo, Fredrik är den skyldige - och han har i o m detta gett mig bilder i huvudet jag aldrig blir av med!

mia sa...

hej,

varför stannade ni inte mellan Stig Olsson och Bosse hemma hos mig,Mia Magnusson.
Ok, jag är inte med i VSKG (än) men,what the heck.
Ni hade är chans,nu flyttar jag till Japan,men ni är välkomna att titta in påskrundan 2009.
Hälsningar,Mia

Christian sa...

Hej, Mia!

Om du inte är med i VSKG, hur skulle vi veta att du fanns? Vi stannade ju på samlingsutställningen först och valde ut de vi ville se. Var du inte med där är det som sagt svårt att åka till dig. Men har du någon hemsida, så man kan se dina alster - det kan ju planeras in till 2009 :-)

Helén, Konstrundan MittSkåne sa...

Margareta Bourelius är inte med i Konstrundan MittSkåne. Vi har flera duktiga keramiker. Kolla hemsidan www.konstrundan.com
Ryozo Miki , Siri Månsson, Gerd Persson, Matti Kallankari, Vibeke Ahnelöv, Inger Falkenberg, Lillemor Larsson, Nunna Ekdahl, Berit och Dennis Tuvesson, Ann-Margreth Richard-Lundgren, Carina Persson.
Mvh/ Helén Arvehammar projektledare för
Konstrundan MittSkåne