lördag 21 april 2007

Snabba cash - fet bok

Har i veckan läst ut Jens Lapidus debutbok "Snabba cash". Lapidus binder ihop tre öden från Stockholms skuggsida - Mrado, indrivare åt juggemaffian som ser sin ställning hotad; Jorge, smålangande latino som blir ditsatt av juggarna; JW, uppkomlingen som försöker hänga med i Stureplanskotteriernas pengaslöseri. Alla tre har en minsta gemensam nämnare. De behöver snabba cash!

Lapidus har en hårdkokt stil med avhuggna meningar á la Ellroy. Var influenserna kommer ifrån är inget han sticker under stol med. Tvärtom ger han en blinkning åt Ellroy-läsaren på försättsbladet - respect! Som Ellroy-fan sedan L.A. noir-trilogin kan jag bara buga och bocka. Lapidus skildrar på ett skickligt sätt Stockholms undre värld och man får veta hur en hel del av kriminaliteten går till, hur de olika ligorna hänger ihop och vad de försörjer sig på.


Jens Lapidus är en 33-årig jurist som på ett imponerande sätt får både storyn och språket att flyta på. Boken har ett enda aber - en halv sida där en jurist gör en utläggning om sakernas tillstånd i juridikens Sverige. Lapidus klämmer in en kritik av rätts-Sverige i en utläggning som låter konstruerad och mer som en insändare än en konversation. Men bortsett från en halv sida av 475 är detta årets deckardebut som jag varmt rekommenderar! Köp, lås dörren och läs järnet!


(Under tiden jag höll på med boken köpte jag den till min kompis Hieronymus. Efter bara ett fåtal sidor, köpte han ytterligare ett ex och gav bort till en kollega som också blev helt lyrisk. Denna bok verkar sprida sig som en löpeld - det skulle inte förvåna mig om det kommer att tillhöra allmänbildningen i framtiden att ha läst Snabba cash.)
Flyttad från TERRA DEMENTIA, publicerad lördag, 31 mars 2007
Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: