söndag 22 april 2007

The Summons - Grisham på tomgång

Det var länge sedan jag läste Grisham, så det blev två på raken. Men i motsats till The Last Juror, som sträcklästes i förra veckan, går Grisham lite på tomgång den här gången.

I The Summons kallas en juridikprofessor hem till sin döende far som har varit domare i Mississippi sedan 50-talet. När han kommer hem har fadern redan trillat av pinn. Professorn hittar dock en massa pengar i kartonger vilket ju är lite underligt. Boken handlar om efterforskningarna för att ta reda på hur den till synes ärlige domaren kommit över kulorna.

Slutet på historien är lite abrupt. En känsla som jag hade redan i den förra boken förstärks nu. Det är precis som om Grishams formel är att böckerna inte får överskrida drygt 500 sidor - alltså rumphuggs boken i slutet.

I The Last Juror verkar Grisham ha haft roligt. I den skriver han mer en historisk roman än en thriller, och det verkar passa honom bättre. Kanske är t o m Grisham trött på sin formel som följs slaviskt i den här lättviktaren. Dock vet han ju vad han sysslar med och därför slutför man ändå boken. Med riktigt dåliga böcker brukar jag inte slutföra läsningen - jag ger en bok 25-50 sidor, har den inte fångat mig då lägger jag av.
Flyttad från TERRA DEMENTIA, publicerad tisdag, april 03, 2007
Andra bloggar om: , , ,

Bokrecension.se

Inga kommentarer: